1 Aralık 2007 Cumartesi

tarotun içinde kesişen yazgılar...

fala inanma falsız da kalma deyişinin aksine ben bir zamanlar fala çok inanırdım, attığım her adımdan önce pen kafeye gider, falıma baktırır, ortaya atılan genel geçer cümlelerden aklıma yatanları seçer öyle bir plan biçerdim kendime. çok sonra onun benim terapim olduğunu anladım, fal baktırmaktan vazgeçtim ama fal baktırmanın verdiği anlık hazzı yaşamak gibisi yoktu.
bir ara ben de denedim fal bakmayı, önceleri tutturdum galiba ama sonra bu yeteneğim şurdaki tavuk mu, şu yuvarlak cisim ufoya ne kadar çok benziyor di mi gibi saçmalıklardan öteye pek gidemedi, giderek de kısırlaştı zaten. bütün bunları niye mi yazıyorum, geçenlerde okumaya başladığım ama birazcık daha ön okuma yapmam gerektiğinden yarım bıraktığım kitap yüzünden: Italo calvino'nun kesişen yazgılar şatosu. yazar kişisi hiç üşenmemiş, eline iki farklı tarot destesini almış, kağıtları rastgele dizerek yirmi küsür karakteri bulunan hikayeler çıkarmış, üstelik hepsinde de alt metin okuması ve mitolojiden felsefeye kadar geniş bir alanda referanslar var. yani ciddi bir edebi birikimi olmayanların harcı olamayacak kadar zor bir kitap. alt metin okumasına girilmezse yaklaşık 3 saatte okudum bitti olacak kadar ince. yok, bu referanslara tek tek gideyim dersen edebiyatın karanlık sularına hoşgeldin. ben şu ana kadar verilen refenslardan ancak on yedisini çözebildim, her ara verdiğimde kafamda tarot kartları ve sayfalarca makaleler uçuşuyor ve tekrar tekrar calvino'nun zekasını ve hayalgücünü takdir ediyorum.
dipnot: kitap yapı olarak inanılmaz decameron'u ve doğal olarak canterbury tales'i anımsatıyor, tek farkı karakterlerin bulundukları mekanda, şato ya da meyhane- kitabın iki bölümü var- dilsizleşiyorlar ve dertlerine bu tarot kartları derman oluyor. ellerinde bir deste olduğu için hepsinin hikayesi bir noktada kesişip iç içe girmeye başlıyor. yazar bu noktada kağıtları çapraz yorumlayarak hiç söz almamış karakterlerin hikayesini de kısa kısa anlatıyor.
dünyayı tersten okumaya cesareti olanlara şiddetle tavsiye edilir.
dipnot 2: bakalım hamlet referansını bulabilecek misiniz?

1 yorum:

Ludmilla dedi ki...

Bu kitabı okumayı planlıyorum aslında uzun bir süredir, sonra alt metin okuması kısmına takılıyorum, daha iyi anlayabileceğim bir zamana kalsın diyorum. Zaten Fima'ya her gidişimde elim bir KYŞ'na bir ÖYP'ya gidiyor, en sonunda iisini de almıyor başka bir kitapla ayrılıyorum oradan.

Falcı demişken, bir ara kahve alana fal bedava hatta sıcak çikolata içerseniz tarot falı bedava kampanyaları varken ben de dadanmıştım falcılara.Bir gün öylesine tarot falı baktırdıktan sonra adamın dediklerin tek tek çıktığına şahit olmuş- akşam defterime not düştüğümden gerçekleşenlere baktıkça hala hayret ediyorum- sonra bi hikayeye başlamıştım. (çoğu şey gibi yarım kaldı tabi ki) Ben bunları niye yazdım ve sonuca gidemiyorum şimdi :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...